eierkoeken

• Jolanda

Hallo,

Gister heb ik bij de bakker eierkoeken gekocht. Thuisgekomen ontdekte ik dat deze wel heel erg naar ammoniak roken. Ik eet die dingen wel vaker maar die lucht was me niet eerder opgevallen. Weer terug bij de bakker kreeg ik te horen dat dit normaal is.

Kan iemand mij daar meer over vertellen???

Groetjes Jolanda.

• kees

Eierkoeken worden gemaakt met ammonium als bakpoeder.

De geur die vrijkomt tijdens en kort na het bakken lijkt op amoniak.

Deze geur verdwijnt na een tijdje. Echter als eierkoeken te snel of te warm worden ingepakt kan het gebeuren dat de geur in het zakje blijft hangen. Op zich niets mis mee. Alleen voor de concument is dit vreemd en onaangenaam. De eierkoeken mankeren echter niets. Het is raadzaam voor de betreffende bakker zijn eierkoeken beter te laten afkoelen om dergelijke problemen te voorkomen.

• Schellens Bakkerij b.v.

Beste Jolanda,

Het klopt wat deze bakkerij jou vertelde.

Het beslag van eierkoeken is voorzien van de stof “ammonia” dit zorgt er voor dat de koek lekker luchtig wordt.

Nadeel van deze grondstof is dat het ammoniak lucht verspreid.

Normaal gezien laat de bakker de eierkoeken uitwassemen (luchten) totdat de lucht verdwenen is.

Pakt hij ze “te vers” / “te warm” in dan is de ammoniak lucht nog niet geheel uit de koek en krijg je het rare luchtje wat jij rook.

Het is dus heel normaal en absoluut niet schadelijk voor de gezondheid.

Tip: komt het nog een keertje voor haal de eierkoeken eventjes uit de verpakking en laat ze een halfuurtje luchten.

Smakelijk eten!

Met vriendelijke groet,

Schellens bakkerij b.v.

Geert Schellens.

Tip 2: kijk voor meer productinformatie op www.schellens.nlJolanda schreef:

>

> Hallo,

>

> Gister heb ik bij de bakker eierkoeken gekocht. Thuisgekomen

> ontdekte ik dat deze wel heel erg naar ammoniak roken. Ik eet

> die dingen wel vaker maar die lucht was me niet eerder

> opgevallen. Weer terug bij de bakker kreeg ik te horen dat

> dit normaal is.

> Kan iemand mij daar meer over vertellen???

>

> Groetjes Jolanda.