Recept voor scones

• robert

wie kan mij aan een recept van engelse scones helpen?

Er staan enkele op een receptenweb maar dat is niet veel.

Graag een goed recept.

Vriendelijk dank.

• gjm

gevonden met www.google.nl zoekargumenten: scones recept

Bijgerecht voor 20 scones.

Het kost haast geen tijd om deze scones te maken en maar even om ze te bakken, en de ingrediënten hebben we zo'n beetje allemaal in onze voorraadkast. Dit recept is goed voor ongeveer 20 scones - u kunt uiteraard de hoeveelheden halveren, maar ik weet zeker dat u ze alle twintig lust! Het andere pluspunt is het grote aantal variaties aan scones dat u kunt maken door er andere smaakjes aan toe te voegen. Ik vind het lekker om er fijn geraspte schil van citroen, sinaasappel of limoen doorheen te werken. Klein gesneden appel met een mespuntje kaneelkan worden toegevoegd, of u kunt zelfs kerstscones maken met gesuikerde vruchtjes erdoor. U kunt de vrij droge koekjes ook als nagerecht eten, met sappig vers fruit.

Benodigdheden : 450g zelfrijzend bakmeel en een beetje om te bestuiven, mespuntje zout, 50g boter en een beetje voor het bakken, 50g reuzel, 175g krenten of rozijnen, fijn geraspte schil van 1 citroen, 100g bastaard suiker, 2 eieren en 2-4 eetlepels melk.

Bereiden : Zeef het meel in een kom met het zout en wrijf er met de vingers de boter en de reuzel door. Schep de krenten of rozijnen , de citroensap en de suiker door het korrelige mengsel. Maak een kuiltje in het midden en breek hier de eieren in. Voeg de melk toe en kneed het geheel tot een zacht deeg. Rol het deeg uit tot 1cm dikte en snijd er rondjes met een diameter van 6cm uit. Of vorm het deeg met de hand tot 1cm dikke scones. Verhit een koekenpan of grillplaat en bak de scones boven een matige hittebron in een klontje boter 4-5 minuten aan elke kant tot ze goudbruin zijn. De scones kunnen meteen gegeten worden