Ik krijg het niet voor elkaar. Het deeg wil maar niet goed rijzen.
Als ik alles heb gemengd en gekneed laat ik het eerst een half uurtje rijzen. Dan gebeurt er wel degelijk iets. Het rijst als een gek en wordt twee tot twee-en-een-half keer z'n oorspronkelijke omvang.
Dan druk ik het weer plat en vouw het een paar keer dubbel en doe dit twee keer.
(Dit staat op het pak en ik heb begrepen dat dit is om diverse opgebouwde gassen uit het deeg te krijgen.)
Vervolgens in een bakblik (zwart voor brood). Dan wil het deeg niet of nauwelijks meer rijzen en krijg ik zo'n vreselijk compact brood. Ook als ik het niet in een bakblik doe, maar gewoon op een plaat.
Het brood ziet er goed uit, is niet ‘rauw’ en/of verbrand en smaakt verrukkelijk, maar is zo compact. Ik zou het wat luchtiger willen hebben.
Ik gebruik zakjes (instant) gedroogde gist a 7 gram en volgens het pakje moet je het zo kunnen gebruiken. Dat meng ik dus eerst goed door het deeg en daarna voorzichtig het zout. Ik heb ook al geprobeerd om de gist op te lossen in het water en ook om (alleen) het zout op te lossen in water, maar in beide gevallen was het resultaat hetzelfde: zoals boven aangegeven.
Wat ik ook probeer, het lukt me niet.
Wie weet raad en/of heeft tips. Of doe ik gewoon iets gruwelijk fout?
Alvast bedankt voor het eventueel gegeven antwoord.
Sjoerd