brood zonder gist en tarwe

• Virginie

Weet iemand of het mogelijk is om zelf brood te maken waar geen gist en geen tarwe in verwerkt is. Is dit misschien mogelijk met mais en zuurdesum???? Ik heb dit nodig voor een bepaald dieet waarbij geen gist en tarwe gegeten mag worden. Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

• gjm

De volgende info heb ik van internet gehaald:

“Ik wil een glutenvrij brood zonder gist bakken, kan dat?”

Ja dat kan. Sinds kort is er een glutenvrij zuurdesempoeder van Hammermuhle in de handel. Dit is een poeder op basis van maiszetmeel, rijstemeel, maismeel en moutsiroop. Helaas is het niet biologische, maar mensen met een glutenvrij-gistvrij dieet kunnen nu wel zelf brood bakken. Het bakpoeder is te bestellen bij de Firma Sorgente, tel. 030-6346265 www.sorgente.nl. Ook zijn bij deze firma broodrecepten te bestellen.

• gerrit

Hoi,

Er is een oud graan ras te verkrijgen dat spelt heet, daar kan je met zuurdesem een prima en lekker brood van bakken.

Spelt is te koop in de natuurvoeding winkel.

Spelt mag je gebruiken in een candida en bloedgroep dieet.

Succes

Gerrit

• Ankie

Hai Gerrit,

Kun je de tarwe dan gewoon vervangen door spelt of moet je de verhoudingen nog veranderen.

Ik maaknu al zuurdesem op basis ven tarwe, zowel voltarwe en wit en zonder gist, suiker en olie. Verder bak ik ook geregeld speltbrood, dus nog met gist.

Groetjes Ankie