recept voor engelenhaar(van water,suiker en glucose) als garnering op een toetje

• Joke

Hallo

Ik was en ben al jaren op zoek naar het recept van,zoals ze het noemen,engelenhaar als garnering op een toetje en taart!Dit recept,stond toevallig in de avro bode van verleden week,en daar spreken ze over het toevoegen van glucose,(aan water en suiker)alleen te verkrijgen bij de bakker!Daar word ook beschreven,dat je ,als het mengsel klaar is,je een stuk plastic op de grond moet leggen,met daar op een krat,en dat je met twee vorken tegelijk,ingedoopt in het mengsel,richting krat moet slaan!Nu is mijn vraag,is er iemand die een eenvoudiger manier weet,en/of wat nu precies de bedoeling is van die krat en dat wapperen met twee vorken!Want dat snap ik niet echt helemaal!Ook staat erbij,dat het dan verkregen produkt,moeilijk te bewaren is,en dat het,het beste is,dit te bewaren in een blik of trommel,in de vriezer!(ik begrijp er uit,omdat het suiker is,dus gevoelig voor vocht!Is daar ook niet een andere manier voor!Ik moet nl een toetje voor de kerst maken,voor 10 personen,maar dat ook nog eens meenemen,120 km verder op,en dan moet het daar ook nog eens de hele dag staan,voor het gegeten word!

Wie kan mij verder helpen?Alle info is van harte welkom!Alvast heel erg bedankt

Groetjes en fijne feestdagen Joke

• nienke

Hoi Joke

Wat jij bedoelt word ook wel spin suiker genoemd omdat het erg op een spinneweb lijkt.

Het is inderdaat erg lastig om dit goed te houden gezien het feit dat suiker hygroscoopisch is en het snel vocht (water) aan trekt.

Mogelijk dat als je met het suikeratelier belt dat zij je wel kunnen vertellen of je het mogelijk van een ander type suiker kan maken zodat het langer goed blijft maar volgensmij kun je het beste isomalt suiker gebruiken dan kun je het wel een redelijk lange tijd goed houden. Deze suiker is een speciaal gemaakte suiker en is te verkrijgen bij het suikeratelier kosten zijn iets van €7.– per kg maar ik weet niet of er een bestel minimum is.

Het maken van het web kun je doen met behulp van een garde waar je de onderste bolling van afknipt zodat er allemaal sprieten ontstaan (net als bij een vork)

Hoe en wat verder heb ik geen idee van maar op www.hetsuikeratelier.nl kun je vast meer gewaar worden. Want tijdens de cusus basis technieken heb ik niks geleerd verder over de spinsuiker maar het is wel ter sprake gekomen dat het met de isomalt suiker kan

Heel veel succes ik hoop dat het je lukt het voor de feestdagen nog rond te krijgen en anders zou ik zeggen probeer het eerst een keer voor dat je het mee neemt naar het feest toe want het is best wel lastig te maken.

Groetjes Nienke